fizjoterapia rehabilitacja kielce fizjoterapeuta

Wada postawy u dziecka

Jaki wiek najlepszy na fizjoterapię?

Dość często zdarza się ze dziecko ma wadę postawy. Wyróżnia się różne rodzaje skrzywień kręgosłupa. Może to być problem ze skoliozą, pogłębieniem lordozy lędźwiowej i kifozy piersiowej lub wypłaszczenie krzywizn kręgosłupa. Jeśli zmiany są niewielkie, zazwyczaj nie będą dawać żadnych objawów w późniejszym etapie życia. Gorzej jeśli wada jest już widoczna i z biegiem czasu się pogłębia. Bardzo ważne, żeby jak najszybciej interweniować, ponieważ proces kostnienia u chłopców kończy się około 18 roku życia a u dziewcząt około 16. Po zakończonym procesie kostnienia, nie będzie już możliwości korekcji postawy, a na pewno nie w tak dużym stopniu jak by się to udało we wcześniejszych latach.

Jak zauważyć wadę postawy?

Głównym niepokojącym objawem powinno być dla rodzica to, że jego dziecko wygląda niesymetrycznie. Co może na to wskazywać?:

• obniżony bark
  • odstającą łopatka
  • przekrzywiona głowa,
  • koślawość/szpotawość kolan
  • koślawość/szpotawość pięt i stóp
  • mocno wystający brzuch
  • mocno wysunięta głowa do przodu
  • wady zgryzu
  • “krótsza noga”

Często też prócz objawów niesymetrii ciała ukazują się też problemy bólowe, do których najczęściej należą:

• bóle pięt
  • bóle kolan i łydek
  • bóle głowy
  • bóle brzucha

Wada postawy u dziecka, korekcja wad postawy, obniżony bark, rehabilitacja dzieci, fizjoterapia dzieci ,kielce

Wada postawy u dziecka – przyczyny

Wada postawy u dziecka często jest określana jako “idiopatyczna”, co można rozumieć jako niewiadomego pochodzenia. Jednak doświadczenie gabinetowe pokazuje, że jest wiele czynników, które wpływają na to, że dziecko ma skrzywienie kręgosłupa:

• siedzący tryb życia, zbyt mało ruchu
  • negatywne emocje (stres, depresja, traumy)
  • złamania

Jednak bardzo ważnymi elementami, które wpływają na wady postawy są problemy okołoporodowe oraz wieku wczesnego!

• wcześniak i problemy z oddychaniem
  • owinięcie pępowiną i późniejszy kręcz szyi
  • problemy podczas porodu, w tym złamania obojczyka
  • cesarskie cięcie
  • sztywność miednicy matki, która może niejako skompresować zbyt mocno głowę dziecka
  • nieprawidłowe napięcie w wieku 0 -1 (np. dziecko odchyla się w jednym kierunku)
  • zbyt “duże” dziecko podczas porodu – również może dojść do kompresji głowy czy miednicy dziecka
  • częste infekcje typu anginy lub zatoki
  • ciężki przebieg żółtaczki
  • karmienie sztucznym mlekiem
  • inne urazy powstałe przy porodzie

Wada postawy u dziecka – negatywne skutki

Prócz nieprawidłowej postawy w życiu dorosłym, najgorszym negatywnym skutkiem, są przyspieszone zmiany zwyrodnieniowe stawów i kręgosłupa. Dzieje się tak, ponieważ niesymetryczna postawa obciąża stawy nierównomierne co uszkadza i znacząco przyspiesza zużycie stawów.

Leczenie

Jedną z możliwości leczenia wad postawy są ćwiczenia korekcyjne, lecz doskonale pewnie sobie zdajesz sprawę, że jest to długa droga, a dzieci w większości nie lubią tych ćwiczeń, bo są po prostu dla nich nudne.

Drugim wariantem naprawienia wady postawy u dziecka jest terapia manualna, która polega na rozluźnieniu mięśni pierwotnie napiętych – czyli właśnie wynikających z czynników, które wcześniej wymieniłem. Jest to o tyle lepsze rozwiązanie, że dziecko nie musi ćwiczyć lub dużo mniej, a terapii takich nie stosuje się cały rok. Najczęściej jest to około 3-5 terapii na 6/12 miesięcy, w zależności od aktywności dziecka.

Jest to dużo bardziej komfortowe rozwiązanie dla rodzica jak i dla samego dziecka, a efekty są często dużo lepsze, aniżeli same ćwiczenia. Metody najczęściej wykorzystywane do korekcji wad postawy to terapia mięśniowo-powięziowa lub osteopatia.

Jeśli masz pytania co do możliwości leczenia swojego dziecka, napisz do nas a my odpowiemy na Twoje pytania. Kontakt